Roetfilter

Roetfilter verwijderen

Vrijwel alle VAG TDI motoren vanaf medio 2006 zijn voorzien van een roetfilter, ook wel DPF genoemd (Diesel Partikel Filter).

Het filter zorgt er voor dat roetdeeltjes uit de uitlaatgassen te scheiden en de overige gassen door te laten, dit heeft als resultaat dat 99% van de roetuitstoot uit de uitlaat voorkomen wordt.

Regenereren

Gemiddeld genomen raakt het roetfilter elke 1000 km verzadigd. Het motormanagement start vervolgens het regeneratieproces.
Tijdens deze regeneratie worden de opgeslagen roetdeeltjes verbrand. Om dit te kunnen bewerkstelligen moet de uitlaatgastemperatuur tijdelijk verhoogd worden tot 600 a 750 °C. Deze hoge temperatuur wordt bereikt door tijdens het normale functioneren van de motor een beetje dieselbrandstof tijdens de uitlaatslag te injecteren. Deze brandstof verbrand mee en doet de uitlaatgastemperaturen flink stijgen.
Regenereren kost dus wat extra brandstof.

Defecte DPF’s

Regelmatig komen we TDI modellen tegen waarvan het DPF defect geraakt is, veelal door een verhoogde roetuitstoot van de motor en/of het rijden van veelal korte afstanden. Bij het rijden met een koude motor ontstaat er meer roetuitstoot en raakt het filter eerder verzadigd. Omdat het filter bij de korte afstanden ook niet op temperatuur komt, verbranden de roetdeeltjes niet en ontstaat er veel tegendruk in het roetfilter.
Op de foto ziet u een DPF van een VW Transporter T5 met ca 65.000km. De storing was. o.a. dat de temperatuursensor kortsluiting had. De filterende blokken hebben losgelaten en zijn samengesmolten om en rond de temperatuursensor.

dpf4 katvervangers

Voordelen DPF verwijderen **

– Lager brandstofverbruik
– Geen regeneratieprocessen meer
– Hogere prestaties (sneller opspoelen van de turbo)
– Lagere uitlaatgastemperaturen

Kosten DPF delete software **

Wij kunnen er voor zorgen dat zowel het regeneratieproces, als de storingen die het verwijderen van het roetfilter en zijn sensoren opleveren, verholpen worden. Daarmee is een APK keuring zonder DPF geen probleem.

Meerprijs bij tuning (EDC16): € 250,=
Meerprijs bij tuning (EDC17): € 300,=
Prijs zonder tuning (EDC16): € 400,=
Prijs zonder tuning (EDC17): € 500,=

Indien u geen garage heeft die het DPF wil/kan verwijderen bestaat de mogelijkheid dat door ons te laten verzorgen.
Wij plaatsen dan een RVS DPF-vervanger . Voor prijzen en mogelijkheden gaarne even contact met ons opnemen.

** Vanaf bouwjaar 01-01-2012 is het bij de bedrijfswagens NIET meer mogelijk een roetfilter uit te laten schijven bij de RDW, bij personenwagens NIET meer vanaf bouwjaar 01-01-2016 Na het uitschrijven van het roetfilter bij de RDW gaat u fijnstofheffing betalen.